BEOGRAD - Srbija svake godine
izgubi oko 300 miliona evra zbog neefikasnog poslovanja Naftne
industrije Srbije. Ovaj gubitak nastaje zbog povlastica koje ima NIS,
jer ne plaća rentu za eksploataciju nafte i gasa državi, zaštićen je
zabranom uvoza goriva, a uplaćuje i niske iznose akciza. To znači da bi
novi vlasnik NIS-a ovaj gubitak, posle neophodnih investicija, mogao da
pretvori u čist ekstraprihod. Promenom regulative u naftnom sektoru,
država bi tu ekstradobit mogla da pretvori u svoj poreski prihod,
zaključak je analize poslovanja i privatizacije nacionalne naftne
kompanije Fonda za razvoj ekonomske nauke.
Gubitak NIS-a u poređenju sa istim kompanijama u
okruženju je od 264 miliona do skoro 353 miliona evra godišnje.
Nacionalna naftna kompanija ovaj novac bi povratila ako bi povećala
proizvodnju skupljih "belih" derivata u odnosu na "crne", zatim
smanjila gubitke u preradi nafte, smanjila broj zaposlenih, ali i
povećala preradu uz poboljšanje kvaliteta goriva. "Da bi novi vlasnik
podigao efikasnost kupljene firme, potrebno je da uloži oko 500 miliona
evra. Uz ta ulaganja, za pet godina, novi gazda bi povećao svoju zaradu
za 300 miliona evra. Da se to ne bi dogodilo, već da taj novac ode u
budžet, država bi trebalo da dozvoli slobodan uvoz derivata, uvede
naplatu rente za eksploataciju nafte i gasa i poveća akcize. Opasnost
predstavlja to što ima investitora koji su spremni da korupcijom zadrže
sve pobrojane povlastice", upozorila je Kori Udovički, bivši ministar
energetike i osnivač FREN-a.
Poboljšanjem tehnologije prerade nafte u rafinerijama i
prodajom više "belih" derivata, NIS bi uvećao prihode za oko 200
miliona evra. Zbog neracionalnog upravljanja i krađe nastaju i gubici u
preradi nafte. Ako bi se smanjili gubici u preradi nafte zbog lošeg
upravljanja i krađe (duplo više nego u okruženju), uštedelo bi se od 66
do 77 miliona evra.
Treća oblast u kojoj bi mogla da se poveća zarada NIS-a
je veća upošljenost rafinerija. Domaći prerađivački kapaciteti mogu da
prerade 6,3 miliona tona, ali se godišnje "obradi" samo 4,1 milion
tona, što je dovoljno za domaće tržište. Višak goriva, uz poboljšanje
kvaliteta, NIS bi mogao da proda u Bosni i Hercegovini i Makedoniji, a
možda i u drugim zemljama. Tako bi NIS zaradio još oko 30 miliona
dolara. Stručnjaci FREN-a upozorili su i da NIS zapošljava između pet i
deset puta više radnika nego što je neophodno. Broj zaposlenih sa
sadašnjih 13.900 trebalo bi da bude smanjen za polovinu, što bi u kasu
NIS-a ubacilo još 11,5 miliona dolara.
V. S.