|
|
|
Tranzicija - prolazno
vreme
Na
ivici kolapsa ili - 75 belih slonova
Kako je Srbija
dospela u tranzicioni paradoks u kome oni koji bi trebalo da budu gubitnici
tranzicije - i loše partije, i radnici u lošim firmama i državni monopoli koji
loše funkcionišu – postali su dobitnici
Javni tender za prodaju 54,79 odsto kapitala kruševačke Industrije mašina i
komponenata "14. oktobar" proglašen je 6. juna 2005. neuspelim.
Tenderska komisija saopštila je da do 30. maja, krajnjeg roka za podnošenje
ponuda, nije pristigla ni jedna ponuda iako je tri puta u proteklih šest meseci
produžavan rok za otkup tenderske dokumentacije. Poslednji put rok je produžen
20. maja za još deset dana, ali se nijedan potencijalni kupac nije javio.
Šest mesec ranije, 15. decembra 2004. godine, (dok
tender još nije bio raspisan) na predavanju studentima Ekonomskog fakulteta
u Beogradu ministar finansija Mlađan Dinkić obavestio je javnost da već postoji
interesovanje pet vodećih svetskih kompanija za "14. oktobar"
iz Kruševca (što je trebalo da sugeriše da je »stvar završena«) i da će 2005.
biti godina privatizacije srpskog metalskog kompleksa. Tom prilikom ministar
Dinkić studentima je rekao da postoji i rešenje za velike sisteme, kao
što su NIS, EPS ili ŽTP, koje podrazumeva odvajanje sporednih od osnovne delatnosti
s tim što će glavne delatnosti i dalje dobijati subvencije od države.
Kruševački "14. oktobar" jedna je od 75 društvenih firmi
o čijem održavanju u životu (ili takozvanom restrukturiranju) brine, evo, već
treća Vlada Srbije. Tih 75 »belih slonova« (kako im tepa Dana Popović, profesor
Ekonomskom fakulteta) dobija od Vlade, odnosno iz budžeta Srbije velike
subvencije, zapošljava 155.000 radnika i ima neprijatno veliki višak zaposlenih
koji uglavnom ništa ne rade ali zato stalno štrajkuju. Nekadašnji gigant "14. oktobar" je
gotovo idealnotipski primer takve vrste preduzeća: bio je jedan od najvećih
proizvođača građevinske mehanizacije i procesne opreme u bivšoj Jugoslaviji,
imao je 11 fabrika, početkom 90-ih godina zapošljavao je 8600 radnika, a sada
je na platnom spisku 2212 radnika koji dolaze na posao ali uglavnom ne rade. To
su oni isti »radnici« koji su 2003. buldožerima blokirali Kruševac tražeći da
im Vlada Srbije obezbedi plate i posao.
To je bilo i prošlo, a pitanje je šta se desilo za šest meseci sa onih »pet
vodećih svetskih kompanija« koje su, po rečima ministra
Dinkića, jedva čekale da se takmiče za kupovinu kruševačkog »belog slona«?
Zašto bar nisu otkupile tendersku dokumentaciju da pokažu koliko su
»zainteresovane«, pa da se onda povuku kad vide koliko su loše performanske te
firme? Ako niko nije hteo da kupi tendersku dokumentaciju, da li to onda znači
da uopšte i nije bilo »zainteresovanih svetskih kompanija«. Ali, zašto je onda
ministar finansija pred budućim ekonomistima i javnošću širio lažne nade? Ili
su, možda, »zainteresovane svetske kompanije« zaista postojale, ali su odustale
od ovakve investicione operacije jer su ocenile da u Srbiji ne postoji ono što
bivši mađarski ministar finansija Lajoš Bokroš naziva »nedostatak potrebnog
okruženja koje više pogoduje poslovanju«? Od odgovora na ova pitanja, koja
prevazilaze značaj jedne kruševačke propale fabrike, zavisi sudbina održivog
razvoja Srbije u narednih nekoliko godina.
Polovina 2005.
godine je prošla, a srpska Vlada nije se pretrgla od obećane »privatizacije
metalske industrije« u kojoj je suštinski koncentrisano najviše od onih 75
»belih slonova« čija svojinska struktura i danas izaziva nedoumice. Naime,
potpuno je nejasno šta znači odrednica »društvena svojina« kad se govori o
vlasništvu u tim firmama koje su, realno gledano, već postale državno
vlasništvo. Da nevolja po državu bude veća, ona je vlasnik i desetak takozvanih
javnih preduzeća (NIS, EPS, ŽTP, JAT...) a Vlada je obećala da će i njih ove
godine da restrukturira i da zatim proda. Ni tu se, međutim, nije daleko
odmaklo i, što bi rek'o ministar Dinkić, Vlada nastavlja da iz budžeta
subvencioniše te firme. A u onih 75 »društvenih« preduzeća i ovih desetak
javnih firmi ima oko 310.000 zaposlenih, od koji je bar 30 odsto višak. Čak se
potpredsedniku Vlade Miroljubu Labusu (dok je demantovao pisanje medija da
postoje dva pristupa privatizaciji Elektroprivrede Srbije) omaklo da se do sada u Vladi nije uopšte razgovaralo o toj
temi, niti je on ikada izjavio da se planira privatizacija EPS-a.
Sve češće vladini
činovnici koriste javne nastupe da pošalju poruku da ova Vlada (koja je,
naravno, narodna jer brine o njegovim interesima) neće dozvoliti otpuštanja
radnika i da će učiniti sve da radničkoj klasi olakša tranzicione muke.
Stručnjaci, međutim,
upozoravaju da će cena te vrste socijalnog populizma biti veoma velika za sve
poreske obveznike u Srbiji. Mnogo veća nego, na primer, ona od 20 milijardi
eura koliko je Čehe koštala njihova beskompromisna tranzicija.
Lešek Balcerovič, guverner
Centralne banke Poljske (i u dva mandata ministar finansija, prvo 1989. a zatim
od 1997. do 2000. godine) tvrdi da građani plaćaju ogromnu cenu u zemljama gde
se malo ljudi odupire populizmu i da se u ekonomskim reformama borba zapravo
vrti oko toga kako smanjiti mešanje političara u privredu a da bi taj zadatak bio
uspešno obavljen potrebno je smanjiti fiskalne pozicije države. Dakle,
Balcerovičeva formula je jednostavna: što država manje troši, to je manje njeno
mešanje u privredu. Kad je u pitanju srpski budžet, Lajoš Bokroš ima sledeću
dijagnozu: problem ne predstavlja budžetski deficit, već veličina budžeta.
Nažalost, srpske
vlasti ostale su gluve na mnoge Balcerovičeve i Bokroševe sugestije koje su
izrekli na okruglom stolu »Stvarna prekretnica u tranziciji", koji su
organizovali Narodna banka Srbije i Centar za liberalno-demokratske studije.
Dok su ove dve »legende tranzicije« (titula kojom ih je častio guverner
ovdašnji, Radovan Jelašić) na osnovu vlastitih iskustava, objašnjavali koja bi
to kritična masa reformi bila dovoljna da Srbiju gurne preko granice iza koje
nema povratka i koja bi je sa obe noge postavila na put održivog privrednog
rasta, srpski zvaničnici paradirali su na godišnjoj skupštini EBRD.
Balceroviča teza
(garantovano proverena) je da veliki javni (državno-društveni) sektor truje
politiku kroz ograničenja budžeta, subvencije i pritiske zarada, te tako podriva
i makroekonomsku stabilnost. Nema uspešnog kraja ekonomskih reformi ukoliko ne postoji
poslednja faza privatizacije, ili ono što guverner Centralne banke Poljske zove
transformaciona privatizacija,
odnosno privatizacija državnih preduzeća. Javne firme moraju se prodati, jer će
njihovo opstajanje otrovati i ekonomiju i politiku. Puno
je primera velikih preduzeća u Poljskoj koja su se opirala privatizaciji, a
onda su propala, kaže Balcerovič.
Lajoš Bokroš smatra
da je privatizacija velikih, bankrotiranih, društvenih firmi
izuzetno težak proces i ogroman politički problem. Bokroš,
ne samo na osnovu mađarskog iskustva (na početku tranzicije, ’92. i ’93. više
od 10.000 mađarskih preduzeča gurnuto je u bankrotstvo ili likvidaciju) već i odličnog poznavanja situacije u Srbiji, tvrdi da su državna preduzeća
element sistemske slabosti u Srbiji i da se uporno bore za privilegovani položaj,
a da Vlada nema hrabrosti da se sa njima izbori, da ih pritisne
jakim budžetskim ograničenjima i da im zaustavi nepotreban rast zarada koje
nisu pokrivene odgovarajućim povećanjem produktivnosti i efikasnosti. Ta
slabost Vlade stvara negativnu selekciju i klimu moralne opasnosti u poslovnoj
zajednici pa se većina ostalih preduzetnika pita zbog čega su neke firme »više
jednake od mene«. To pitanje, kaže Bokroš, zakonito rađa »kulturu intervencije«
u kojoj je preduzetniku-poslovnom čoveku-biznismenu važnije da ima prijatelja u
nekom ministarstvu, nego da mudro odgovori na promenu tržisne klime. Još
važniji problem za Bokroša su velom tajne obavijeni transferi Vlade Srbije jer
se ne zna zašta su namenjeni. Ti transferi ne samo da su netransparentni, nego
su prilično nejasni njihova delotvornost i efekat, kaže Bokroš.
Za Danu Popović ključ priče i naših problema je što
javnim preduzećima upravljaju partije, što se Srbija rešila socijalizma ali ne
i partijske svojine. »Ako stranke kad dođu na vlast uzimaju javna preduzeća kao
partijsku svojinu, kakav je njihov motiv da se ikada desi privatizacijatih tih firmi?
Mislim da uopšte nemaju motiva i zato smo se zaglavili sa privatizacijom jer
partije imaju interes da preko uspostavljenog vlasništva nad javnim firmama izvlače
velike količine novca i, naravno, ostvaruju politički uticaj, kaže Dana
Popović. Zato je jedino rešenje ono što zahteva i MMF, da se pod hitno restrukturiraju
(čitaj, privatizuju) javna preduzeća, jer bi to dovelo do smanjenja subvencija
i smanjenja javne potrošnje. Ukoliko to Vlada Srbije ne uradi, eto nama
ozbiljne pretnje tranzicione recesije i nezaposlenosti, tvrdi profesorka
Popović.
Inače, kako se u
Srbiji približava rok za merenje prolaznog vremena (šestomesečni bilans)
poslovanja privrede i sprovođenja ovogodišnjeg paketa ekonomskih reformi, tako rastu
dileme i polemike na teme koje su u međusobnoj interakciji: recesija (preti li
nam ili ne), inflacija (ispod ili iznad deset odsto), argentinski scenario
(čeka li nas ili ćemo ga izbeći), liberalizacija ili zaštita tržišta...
Sezonu
žustrih rasprava, čini se da je otvorio Miladin Kovačević, zamenik direktora Republičkog zavoda
za statistiku koji je izgovorio šokantnu i (po Vladu Srbije) gotovo jeretičku
misao: »Projektovana stopa inflacije u Srbiji za ovu godinu od 9,1 odsto
trebalo bi da se koriguje na 12,5 odsto«. Za ekonomiste odmah se otvorila
dilema »inflacija i(li) rast«, a mnogi građani prvo čega su se u tom trenutku
setili bila je izjava koju je 14.
februara 2005. dao ministar finansija Mlađan Dinkić: »Ove godine će biti
održana jednocifrena inflacija, a u drugom kvartalu neće biti inflacije«.
To što je istog dana kad je Kovačević izneo tako deprimirajući podatak,
potpredsednik srpske Vlade Miroljub Labus optimistički ocenio da su
zaustavljena inflatorna očekivanja s početka godine, nije umirilo Narodnu banku
Srbije koja je bila primorana da monetarno-kreditnom politikom hladi pregrajani
mesečni rasta cena. Njen Monetarni odbor je (istog trena, 1. juna) odlučio da poveća
stopu obavezne rezerve na deviznu osnovicu za pet, umesto prvobitno planiranih
tri procenta, kako bi zaustavio inflatorne pritiske i doprineo jačanju domaće
valute. Restrikcije u monetarnoj politici Miladin Kovačević ocenio je kao delotvorne
mere koje će imati efekte na rast cena u junu.
S druge strane, direktor Instituta za tržišna istraživanja Miloje Kanjevac,
upozorava da će posledice dugoročnije primene iznuđenih mera kreditno-monetarne
politike za održavanje stabilnosti srpske biti povećana nelikvidnost privrede i
dalj pad industrijske proizvodnje. »Restriktivne monetarne mere na koje je prinuđena
Narodna banka Srbije ostale su poslednja brana očuvanja makroekonomske
stabilnosti, ali one dugoročno vode daljjem povećanju javne potrošnje i jačanju
inflatornih pritisaka«, tvrdi Kanjevac.
I Stojan Stamenković iz
Ekonomskog instituta ukazuje da se privredni rast u Srbiji usporava, a
profesorka Dana Popović tvrdi da je naš dosadašnji rast bio »na mišiće«: »Dokle god Vlada daje subvencije, dokle god održava stara društvena
preduzeća, dokle god simulira tržišne mehanizme, dokle god nema stečaja...
ostvarujemo neki rast. Mi jesmo postigli dobre
rezultate, ali su oni na ivici kolapsa”.
Očigledno,
kreatorima ekonomske politike u Vladi Srbije bilo je u jednom trenutku veoma
važno da se pred domaćom i međunarodnom javnošću hvale uspehom visokog
privrednog rasta, pa je tim povodom ministar finansija Dinkić često isticao
ostvarene rezultate i najavljivao još spektakularnije skokove srpske privrede. Potpredsednik
Vlade i ministar finansija ipak ostaju dužni odgovora na pitanje Lajoša Bokroša
kako to da se ostvaren visok stepen fiskalne stabilnosti (omiljena tema
ministra finansija), nužno ne pretvara u visok privredni rast, naročito ne
izvozno orijentisani rast? Umesto odgovora, treba saslušati Lešeka Balceroviča
koji na osnovu iskustava zemalja u tranziciji sugeriše da zemlje koje nisu
uspele dovoljno da smanje inflaciju beleže spori rast ili pad, i očiglednom
smatra tezu da se veći rast ne može kupiti visokom inflacijom. Delotvornijim
podsticajem za privredni rast od inflacije, Balcerovič smatra direktna strana
ulaganja i empirijskim istraživanjima potvrđuje da su veći privredni rast
ostvarile zemlje koje su kroz reforme smanjile štetan uticaja države i tako se
još više približile tržišnoj ekonomiji.
»Recept« koji Bokroš nudi kao ključ za dilemu inflacija ili rast, ima tri
»sastojka«. Prvi je formulisan u obliku preporuke da Srbiji treba više, mnogo
više, izvozno orijentisanih kompanija koje neće ličiti na
ostrva savršenstva, već na centre savršenstva odakle će se preovlađujuće
uticati na ostatak srpske privrede. Drugi je utisak »da bi Narodna banka Srbije
mogla da se lako odluči za currency board
arrangement jer »iza dinara« stoji 250 odsto deviznih rezervi. A treći je
predlog da Srbija ozbiljno smanji broj zaposlenih u državnoj administraciji jer
ih ima previše a ne zna se tačno da li oni proizvode dobre javne proizvode i
usluge, što je bitno za budućnost.
U polemiku o stanju
i perspektivama srpske ekonomije uključio se i novopečeni bankar i bivši ministar finansija Božidar Đelić ocenom
da srpska ekonomija nije na održivom putu, da je situacija lošija nego pre dve
godine i da su opravdane i nužne priče domaćih ekonomista o »argentinskom
scenariju«, jer je Srbija visoko zadužena zemlja. »Argentinskim scenarijem«,
inače, počeli su da »ispiraju usta« i oni koji su samo prošli pored neke
srednje ekonomske škole, a potpisnik ovih redova te rasprave smatra suvišnim
posle teksta (Argentinski moravac)koji je u Vremenu (broj
733. od 20. januara 2005.)objavio profesor Boris Begović. Sumirajući
svoje argentinske studije, profesor Begović je ubedljivo dokazao da dugoročni
uzroci argentinskog kraha leže u strateškoj odluci da svet nije potreban
Argentini, da domaću radničku klasu treba zaštititi od međunarodne
konkurencije, tj. u ekonomskim politikama koje su pravljene u uslovima
političkog klijentelizma i njegove razgranate raspodele nacionalnog dohotka,
razdvajanju ovlašćenja od odgovornosti i nedostatku strukturnih reformi
privrede koja je više od pedeset godina građena na potpuno pogrešnim
podsticajima.
I u sred te
rasprave, Vlada Srbije šalje Parlamentu nesumnjivi dokaz klijentelističke
ekonomije po argentinskom modelu, predlog Zakona o carinskoj tarifi kojim je predviđeno povećanje carinske
stope za uvoz 175 proizvoda iz oblasti poljoprivrede, kože, nameštaja i
električnih aparata za domaćinstva. Cilj novog srpskog ekonomskog izolacionizma
je, po rečima pomoćnika ministra finansija Gorana Anđelića, da se zaštiti
domaća proizvodnja. Ko zna koliko će novca iz budžeta za subvencije otići kao
»zaštita domaće proizvodnje«, ali će se zbog toga izgleda sekirati samo Lajoš
Bokroš koji i dalje neće moći da odgonetne delotvornost
i efekte takvih transfera Vlade, ali će i dalje biti uveren da je to rđava
operacija.
Ocenjujući domete carinskog zakona Stojan Stamenković
tvrdi da taj propis neće mnogo uticati na poboljšanje konkurentnosti srpske robe
i zatim upozorava autore zakona da nije dobro primenjivati diskrecione mere Vlade
tamo gde tržište treba da određuje pravila igre.
Ako bi neko na polovini godine, koju Vlada smatra veoma
važnom za reforme i tranziciju, hteo da pravi inventar učinjenog i procenu
budućnosti teško da bi imao razloga za optimizam. Ono što je do sada učinjeno
manje bi se moglo nazvati osmišljenom strategijom, a više liči na dnevna reagovanja
upućena čas domaćoj klijenteli čas međunarodnim finansijerima. Ali uvek u
iznudici i po principu međusobnog isključivanja. Jer, ono što se Vlada obeća
MMF-u, ne odgovara radnicima »14. oktobra« i obrnuto.
Tako dolazimo do
onoga što profesorka Dana Popović naziva srpski tranzicioni paradoks. Oni koji
bi trebalo da budu gubitnici tranzicije - i loše partije, i radnici u lošim
firmama i državni monopoli koji loše funkcionišu – oni su postali dobitnici.
Da nas razuveri da
nije sve tako crno, postarao se već više puta citirani Lešek Balcerovič: „Hoću
da dokažem da zemlje koje su smatrane večitim gubitnicima mogu da se pretvore u
predvodnike, postoji jedno permanentno kretanje na vrhu i nikada ne možete reći
da je neko predodređen za večito poslednje mesto. To ohrabruje. Dobar život,
međutim, nikada ne pada sa neba. Morate se za njega boriti, naravno, mirnim
sredstvima“.
Miša Brkić