Sve što smo u premijerovom govoru čuli o namerama
vlade u sferi ekonomije niti je ostvarivo, niti je poželjno sa
stanovišta ishoda. Dakle, opasno je. Problem je, naime, u
verodostojnosti, odnosno u tome što je nema.
Stiče se utisak da se niko osim pisca premijerovog govora nije
bavio ekonomskim rešenjima iz ekspozea, a da je samom piscu ekspozea
ekonomija veoma slaba strana. A nekako se čovek pita - na šta je
utrošen ovaj tromesečni vakuum? Svako valjda zna da nije lako
osmisliti strategiju i definisati politiku kojom će Srbiju izvesti
iz mraka u kome je zatiče. A tri meseca je, naime, bilo dovoljno da
se naruče i okončaju najobimnija moguća istraživanja, da se utvrdi
dijagnoza i predlože mere.
Kao i da se paralelno uradi drugo istraživanje, kojim bi se
proverilo prvo mišljenje, izvršile simulacije i otklonile dileme, te
da se stvar "preseče" i donese odluka.. Sam bi naručilac na sve to
utrošio manje od tri radna dana. A tako bi svaki ozbiljan čovek, da
kažemo domaćin, radio kada bi trebalo da sebe ili svoju zemlju
podvrgne ozbiljnoj intervenciji.
Ekonomisti u očaju
Umesto toga, premijer nas
obaveštava da će politika stabilnog kursa dinara biti jedan od
prioriteta njegove vlade, dovodeći ekonomiste u dvostruki očaj:
najpre stoga što nam otkriva da ne zna da se politikom kursa uopšte
ne bavi Vlada, već jedna nezavisna institucija u narodu poznata pod
imenom Narodna banka, koja po definiciji mora biti nezavisna, za šta
se inače i sam premijer svesrdno i iskreno zalaže. No, još veći očaj
nastaje stoga što je sam predlog politike deviznog kursa pogrešan,
jer je dinar precenjen, pa bez obzira ko to ovde vodi politiku
kursa, dinar mora da otpočne sa fluktuiranjem. Zašto? Jednostavno
zato što se u ekonomiji svi privredni subjekti rukovode
očekivanjima, i što svi znaju da je bilo kakav stabilan kurs pri
ovolikom spoljnotrgovinskom deficitu neodrživ.
Takvom se politikom igrala Češka republika, pa je izbila tzv.
kriza deviznog kursa prve generacije, u kojoj je za jedan jedini
radni dan, maja 1997. godine, zemlja izgubila 500 miliona dolara
rezervi, posle čega je promptno prešla na plivajući kurs. Kao što su
to učinile skoro sve buduće članice Evropske unije (Poljska, Češka,
Mađarska, Slovenija itd), i to uz blagoslov MMF-a i Svetske banke,
kao i same EU. Što kod nas po pitanju blagoslova do sada nije bio
slučaj, jer nas isti ti već dugo opominju da je vreme da sa
deklarativno plivajućeg pređemo na režim tzv. istinski
fluktuirajućeg kursa, te da jeftine političke poene koje ova
politika donosi, zamenimo odgovornom politikom deviznog kursa.
Amaterske ideje
Ideja o smanjenju poreza neuporedivo je opasnija. Jer, kako je
nagovešteno, porezi su previsoki te ih treba smanjiti, a budžetska
ravnoteža će se održavati tako što će se snažnije oporezovati
"luksuzni proizvodi i oni štetni po zdravlje". Tako će se jednom, da
kažemo robinhudovskom, merom ubiti tri muve: poreski teret će se
pravičnije rasporediti, sami porezi smanjiti, a budžetska ravnoteža
ostaće netaknuta.
Ma nije valjda da je takvo nešto zaista moguće, a da ga se toga
do sada niko nije setio? Naravno da nije. Autor ove šale koju je
premijer obznanio ne zna da je cenovna elastičnost tražnje za
luksuznim proizvodima visoka, te da sa svakim rastom cena (usled
rasta poreza) njihova potrošnja opada. Nećete tako budžet nikada
napuniti. Nije to hleb, ili lekovi, koje ćemo kupovati koliko god da
koštaju. A čak i da jeste tako, zar niko nije ni pokušao da razmisli
- sa kojim procentom luksuzni proizvodi uopšte učestvuju u ukupnoj
potrošnji, hoće li ih biti dovoljno da iz ovog segmenta potrošnje
kompenzujemo sve ostale poreske prihode? U ovoj zemlji malo je
bogataša, malo luksuza, a mnogo sirotinje, bez obzira koliko su
bogati oni koji su bogati.
A zašto tvrdim da je ovaj predlog mnogo opasniji od prethodnog?
Tvrdim to stoga što se ovakvim predlozima javno i otvoreno
amaterizuje čitava oblast javnih finansija, na kojima počiva svaka
snažna i odgovorna država.
Pogrešan lek
Pokretanje velikih, dakle kapitalnih investicija,
u narodu je veoma privlačna ideja, srećom relativno bezopasna, jer
zaista ima neuporedivo više lakovernih glasača nego što ima
lakovernih strateških ulagača, a s druge strane, domaćeg novca nema.
A ideja je privlačna jer podseća na one javne radove kojima se iz
recesije izvukla najpre Amerika, a kasnije i Nemačka u doba Hitlera,
pa zašto ne bismo i mi?
Pa mi ne bismo ni mogli, jer su te privrede bolovale od sasvim
drugačije bolesti, koja se zvala kriza hiperprodukcije. Naime, tamo
je bilo mnogo domaće robe, a malo novca, te nije imao ko da je kupi
i vladala je nezaposlenost. Pa je onda država organizovala javne
radove da bi stanovništvo zaposlila i dala mu pare, ali ne bez
pokrića, već u razmenu za građevinske usluge. Onda su ti ljudi
počeli da kupuju domaću robu, te je privreda u talasima oživljavala,
a na kraju su izašli iz krize i imali nove puteve. A kod nas?
Ovdašnja situacija dijametralno je suprotna: domaće robe nema, a
novca ima. Dokaz da ga ima je taj što se kupuje sve više uvozne
robe. I šta onda? Ako država otpočne kapitalne investicije, pošto
nema domaće ponude, sve pare će otići na uvoz, što će još više
uvećati spoljnotrgovinski deficit. Stoga je poenta u tome da je sama
ideja neprimerena, dakle lek je pogrešan, a ministarstvo sa ovakvim
aspiracijama nepotrebno. Bez obzira ko ga vodio i kako ga vodio.
Smer unatrag
Posle svega toga, napomena premijera da je članstvo u evropskim
strukturama "ono što se ne samo hoće, to je i nešto što se mora i
drugačije se ne može" više nema nikakvog značaja, jednostavno stoga
što će studija izvodljivosti pokazati da Srbija nikada neće moći da
se pridruži Evropskoj uniji, jer menja smer i otpočinje kretanje
unazad. Kako se tako nešto može sa sigurnošću reći? Pa može, pošto
je ekonomija nauka, te se neke stvari zakonito dešavaju.
Ako ne verujete piscu ovih redova da je to baš tako zakonomerno,
odnosno naučno, onda možete poverovati Nobelovom komitetu, koji daje
milion dolara godišnje za dostignuća u svakoj od naučnih oblasti,
kao što je na primer ekonomija. A da ovakav skup predloga kakav smo
sreli u ekspozeu može jedino da nas vrati značajno unazad, sami
Evropljani će, budući da su obrazovani, odmah i shvatiti, te od
saradnje nema ništa.
Nasuprot tome biznis nije nauka, a biznismeni u uređenim državama
po pravilu ne ulaze u vladu jer im za to nedostaje stručnost,
kredibilitet, ali i motivacija. Biznismeni svoje interese
razrešavaju lobiranjem, ne direktnim uključivanjem u politiku. Osim
u Srbiji.
Personalni sastav vlade nije umesno kritikovati dok im se ne da
barem stotinu dana da pokažu šta nameravaju da rade. No, ostaje
pitanje - koji je to patriotizam i koji državni interes čitamo iz
toga što je za ministra privrede postavljen čovek koji ni u jednom
javnom nastupu do sada maltene nije nikada ni spomenuo privredu. Čak
i u najrazvijenijim zemljama, tamo gde sve institucije funkcionišu,
ovakvi resori ne prepuštaju se ljudima van profesije. Ovo stoga što
je vođenje ekonomske politike svakodnevni kreativni, veoma složen i
respektabilan posao. Čiji nosioci garantuju verodostojnost ekonomske
politike same zemlje. Koja se očito ne zove Srbija.