U
početku je ličilo na igru “lopova i žandara” za koju bi, da se ne vrti
oko džepova građana, možda moglo da se kaže i da je simpatična. Ali,
“nadmudrivanje” NBS i poslovnih banaka oko monetarnih mera centralne
banke preraslo je poslednjih dana u otvoren sukob koji bi mogao da
kulminira krivičnim prijavama i merama protiv dve poslovne banke -
Raiffeisen i HVB.
Dosadašnja monetarna terapija
Narodne banke konačno je dala rezultate. Inflacija je u junu iznosila
nula procenata. To je, kako je saopštio guverner Radovan Jelašić,
rezultat “pojeftinjenja naftnih derivata, sezonskog smanjenja cena
poljoprivrednih proizvoda i mera koje je na monetarnom planu preduzela
NBS”.
“Niske
mesečne stope inflacije očekuju se i u julu i avgustu. Bez obzira na
usporavanje inflacije, NBS smatra da nema razloga za relaksaciju
monetarne politike, naprotiv ovaj period treba iskoristiti da već
preduzete mere Narodne banke daju pune rezultate, pogotovo kada je u
pitanju kreditna aktivnost banaka i njihovo zaduživanje u
inostranstvu”, smatra Jelašić. Narodna banka je od kraja 2004.
godine nekoliko puta uvodila dodatne nove mere kako bi poslovne banke
obeshrabrila u odobravanju potrošačkih kredita. No, stalno povećavanje
obavezne rezerve nije davalo rezultate, osim što su banke iznova
pronalazile načine da zaobiđu mere NBS. Uz to, potražnja za potrošačkim
kreditima u toj meri je i dalje velika da se malo koji bankar brine da
će, čak i uz više kamatne stope nego što su sad, građani odustati od
pozajmljivanja novca.
Povećanje
obavezne rezerve bankare, posebno one koji rade u takozvanim inostranim
bankama, nije uznemiravalo iz najmanje dva razloga. Te banke, pre
svega, od svojih matica mogu da računaju na toliko “jeftinog” novca da
im, i pošto izdvoje propisanu rezervu, ostaje dovoljno za kreditiranje
građana. Pored toga, te banke mogle su da se “igraju” sa merama NBS s
obzirom na to da u „komunikaciji“ sa matičnom bankom koriste drugačije
računovodstvene metode pa im propisana rezervisanja ne ulaze u
“gubitak” pri predstavljanju rezultata centrali u inostranstvu, iako je
“lokalni” rezultat znatno lošiji. Sa druge strane, guverner
Jelašić ostajao je iznenađujuće smiren posle svake nove vratolomije
bankara kojima su njegove mere izigravane i (posredno) obesmišljavane.
Pri svemu tome kao intrigantna dilema postavlja se pitanje da li bi
banke u svojim matičnim zemljama smele da se na sličan način ophode
prema odlukama centralne monetarne institucije, čak i kad bi centralna
banka (kao što je slučaj u Srbiji) donosila mere koje značajno menjaju
uslove poslovanja.
Ništa manje nije značajno ni pitanje da li isključivo represivne metode
NBS mogu efikasno da zamene tržišne načine “ubeđivanja”. Posebno je to
važno, jer dosadašnje mere nisu naštetile ni državi ni velikim bankama,
ali jesu krajnjim korisnicima kredita.
Obavezne rezerve |
Obavezna rezerva banaka obračunava se po diferenciranim stopama obavezne rezerve, i to:
1.
- po stopi od 18% - na dinarske depozite i kredite, kao i na druge dinarske obaveze (dinarska osnovica);
- po stopi od 40% - na deo dinarske osnovice koju čine dinarski depoziti indeksirani deviznom klauzulom;
- po stopi od 40% - na deo dinarske osnovice koju čine depoziti i
krediti u dinarima primljeni iz inostranstva s rokom otplate preko dve
godine;
- po stopi od 60% - na deo dinarske osnovice koju čine depoziti i
krediti u dinarima primljeni iz inostranstva s rokom otplate do dve
godine.
2.
- po stopi od 40% - na devizne depozite i kredite, kao i na druge devizne obaveze (devizna osnovica);
- po stopi od 100% - na deo devizne osnovice koju čine devizna sredstva
koja davaoci lizinga drže na posebnom računu otvorenom kod banke;
- po stopi od 20% - na devizne subordinirane obaveze;
- po stopi od 60% - na devizne depozite i kredite primljene iz inostranstva s rokom otplate do dve godine. |
Pravi razlozi
Niti je, dakle, banke specijalno uzbuđivalo stalno povećanje obavezne
rezerve, niti se guverner posebno nervirao zbog načina na koji su se
banke odnosile prema njegovim odlukama. Logično je onda pretpostaviti
da su bankari i guverner jedni drugima “stali na žulj” iz drugih
razloga.
Među bankarima se može čuti da je mnogo više od povećanja obavezne
rezerve na 60 odsto za devizne depozite i kredite primljene iz
inostranstva s rokom otplate do dve godine, banke uzrujala odluka o
limitiranju bruto plasmana stanovništvu na 200 odsto od osnovnog
kapitala. To je, čini se, bila dobro pogođena mera, koja ima sve
predispozicije da ograniči ekspanziju potrošačkih kredita.
Taj
pritisak bankari nisu uspeli da izdrže. Jedna poslovna banka poslala je
sad već čuveno pismo svojim klijentima u kojima ih je obavestila da će
im mesečna rata ubuduće biti veća zbog novih mera NBS. Nije ništa
neuobičajeno da jedna banka podiže kamatu, s obzirom da je na tu
mogućnost (varijabilna kamatna stopa) upozorila klijente pri sklapanju
ugovora o kreditu a oni tu meru tolerišu. Ali, pogrešan korak
napravljen je kad je za podizanje kamate “optužila” NBS. Šou je, dakle,
mogao da počne.
Guverner Jelašić, u izjavi za
Ekonomist, to potvrđuje: “Narodna banka ne krije da je cilj povećanja
obavezne rezerve bio smanjenje sume novoodobrenih kredita i kroz
poskupljenje zaduživanja. Ne optužujemo banke za ono što su uradile,
već zbog načina na koji su to uradile. Pod spornim izgovorom da ih je
na to prinudila NBS, donele su odluke o opštem povećanju kamatnih
stopa, čak i na kredite čija je otplata u toku, mada su kod tih kredita
to mogle da izbegnu na teret svojih troškova”.
NBS
je, naime, obaveznu rezervu podigla samo za sredstva koje banka dobije
kratkoročnim zaduživanjem u inostranstvu sa rokom do dve godine.
U NBS veruju da je teško pretpostaviti da banke kredite građanima
odobravaju isključivo iz sredstava pribavljenih kroz zaduživanje iz
inostranstva, te da se tendencioznim obaveštenjima o opštem povećanju
kamatnih stopa od građana i potencijalnih klijenata svesno prikriva
činjenica da banke imaju i daleko jeftinije izvore. Narodna banka nije
promenila stopu obavezne rezerve na dinarske izvore, koja i dalje
iznosi 18 odsto. Jeftiniji novac banka može da dobije i prikupljanjem
deviznih depozita i štednje u zemlji, gde obavezna rezerva iznosi 40
odsto, jednako koliko i za zaduživanje u inostranstvu na period preko
dve godine.
“Jedna
je stvar kada građani ulaze u novo zaduženje po višim kamatama i na to
se svesno odluče, a druga kada im se jednostranom odlukom banke poveća
dug koji su već dobrim delom otplatili. Odnos prema klijentima je,
naravno, stvar poslovne politike svake banke, na to NBS ne može da
utiče, ono na šta može i mora jeste da se banke ponašaju na
transparentan način i da svoje klijente ne dovode u zabludu, pogotovo
ne na račun rejtinga Narodne banke”, kaže Jelašić.
|
Da li je u pitanju naivna greška: Tako tvrde u bankama Da li je u pitanju naivna greška: Tako tvrde u bankama |
Mere i prijave
Guverner je obećao i da će protiv banaka koje su o jednostranom
povećanju kamata obavestile klijente pismima u kojima su iznele netačne
informacije na račun Narodne banke, preduzeti samo zakonom predviđene
mere. “NBS planira da protiv odgovornih lica u tim bankama podnese
krivične prijave zbog klevete. Neozbiljno je poslati hiljadama
klijenata pisma sa polutačnim informacijama o merama NBS, a posle
Narodnoj banci objašnjavati da su to uradili neki anonimni činovnici
bez znanja menadžmenta, odnosno da se radi o nekoj naivnoj grešci.
Takvo ponašanje, koje ugrožava ugled NBS, najviše govori o poslovanju
tih banaka. Pomenute mere koje će NBS preduzeti neće ugroziti
poslovanje banaka, a pre slanja ovakvih nekorektnih pisama klijentima
trebalo je da misle kako će minimizirati nastalu štetu i pad svog
rejtinga. Nije mi poznato da u zemljama gde su njihove matične centrale
banke šalju pisma klijentima sa poluistinama kojima se isključivo
optužuje centralna banka i ako mi neko pokaže kopiju takvog pisma, NBS
će odustati od podnošenja krivične prijave. NBS pozdravlja iskazanu
spremnost nekih banaka da, protivno svom kratkoročnom interesu, vrate
kamatne stope na pređašnji nivo i da o tome obaveste svoje klijente. S
odobravanjem ćemo prihvatiti ako i sve druge banke prate ovaj primer.
To će predstavljati potvrdu da se i na srpskom bankarskom tržištu
poštuje isti poslovni moral koji važi i u evropskom okruženju”, kaže
Jelašić za Ekonomist.
Da
li je Narodna banka u pravu kad tvrdi da je nemoguće da banke sve
kredite odobravaju isključivo iz sredstava na koje je obavezna rezerva
60 odsto i kakva će biti dalja reakcija poslovnih banaka, za sada nije
moguće da se utvrdi, jer ni u Raiffeisen ni u HVB banci za sada ne žele
da o toj temi razgovaraju sa novinarima. Sa druge strane,
Predrag Mihajlović, potpredsednik Komercijalne banke kaže za Ekonomist
da je Narodna banka Srbije morala da preduzme adekvatne monetarne mere
hlađenja usijane kreditne ekspanzije banaka koje mogu da nude puno
kredita, jer od svojih matičnih centrala u inostranstvu lako dobijaju
devizne kredite i devizne depozite zbog značajno viših kamatnih stopa
na srpskom tržištu.
“Da
bi rešila ovaj Gordijev čvor NBS se opredelila za povlačenje novca
iz opticaja proširenjem osnovice i povećanjem stopa obavezne rezerve na
ta sredstva. Bankama koje imaju značajan obim deviznih izvora sredstava
ne odgovara takvo imobilisanje para koje bi inače plasirale klijentima
i tako obezbedile nove prihode po osnovu kamata. Sa druge strane,
odgovorna monetarna politika, ipak, mora da vodi računa o količini
novca u opticaju, obimu novčane mase i na kraju o kretanju stope
inflacije, kao osnovnom preduslovu za siguran rad banaka, privrede i
stabilnog tržišta”, smatra Mihajlović.
Refinansiranje kredita
Pored najavljenih mera, NBS je poslovnim bankama koje su podigle kamate
lupila još jednu “packu”. Naime, NBS je na svoj sajt stavila spisak
banaka koje u svojoj ponudi imaju refinansiranje kredita uzetih kod
drugih banaka. Uz to, centralna banka je za građane koji su
zainteresovani za refinansiranje obezbedila telefonski broj na kome
mogu da se informišu o tom postupku. Već prvih dana nekoliko hiljada
građana iskoristilo je mogućnost da dobije besplatan bankarski
savet. Poziv da građani refinansiraju kredite, odnosno da promene
banku, uopšte nije naivan potez i mnogi bankari ga tumače kao samu
granicu etičkog ponašanja.
“Narodna
banka Srbije poziva građane da aktivno koriste mogućnosti
refinansiranja već uzetih kredita kod jedne banke povoljnijim zajmovima
koje im nude druge banke, uz obraćanje pažnje na plaćanje dodatnih
penala za raskid ugovora. Zahvaljujući razvoju srpskog bankarskog
tržišta, konkurencije na njemu i činjenici da danas veliki broj banaka
nudi slične ili iste usluge pod različito povoljnim uslovima, nijedan
klijent više ne mora da bude večiti ‘zarobljenik’ neke banke, koja ga
je privukla obećanjima o brzom gotovinskom kreditu koji će rešiti sve
njegove probleme”, stoji u savetu NBS građanima.
Vlastimir
Vuković, zamenik generalnog direktora Vojvođanske banke tvrdi da
će refinansiranjem kredita građani biti na dobitku. “Velika je razlika
u mesečnoj rati kredita od pet hiljada evra koji se otplaćuje 36 meseci
uz varijabilnu godišnju kamatu od preko 23 odsto i mesečne rate za
kredita za refinansiranje Vojvođanske banke koji se otplaćuje 72 meseca
uz efektivnu kamatnu stopu od primera radi 12,58 odsto. Ovim kreditom
građani mogu refinansirati sve svoje kreditne obaveze u drugoj banci.
Građani, tako, mogu izmiriti svoja ukupna zaduženja kod neke banke i
nižim ratama mogu umanjiti svoja mesečna zaduženja”, kaže on.
Banke
su institucije koje imaju višak novca i, kao i svaki prodavac, nastoje
da taj novac prodaju klijentima po povoljnoj ceni. Prilično neugodna
stvar za banke je da im klijent pre vremena vrati dug, jer tako ostaju
bez profita. Naravno, banke su na izvestan način obezbeđene od
prevremenog vraćanja plasmana jer ukoliko klijent to žele da učini,
mora da plati između jedan i tri odsto kamate na ostatak glavnice koju
prevremeno vraćaju. Zato bi preporuka NBS da klijent promeni jednu
poslovnu banku nekom drugom moglo da se protumači kao neetičko
ponašanje. Ali, s druge strane, posao NBS i jeste da upozori građana da
budu obazrivi pri izboru banke kod koje će pozajmiti novac.
“Činjenica je da je mišljenje Narodne banke Srbije o poslovnim bankama
bitno. Ne treba, međutim, podcenjivati građane. Informacije o uslovima
za dobijanje kredita svima su dostupne - preko interneta, preko
reklama, preko neposredne komunikacije klijenata sa radnicima banaka i
na druge načine”, kaže Predrag Mihajlović.
Vojislav Stevanović
|