U
odnosu na originalni budžet, kojim je predviđen višak u državnoj kasi
od 39,6 milijardi dinara, uz smanjenje javne potrošnje za 26 milijardi
dinara, ili 1,3 odsto bruto domaćeg proizvoda (BDP), Vlada Srbije će u
2006. i prikupiti i potrošiti više nego što je planirala. Problem je u
tome što rashodi rastu više od prihoda. Priliv u budžet će se povećati
za 6,8 odsto (sa 487,9 milijardi na 521,3 milijarde dinara), dok će se
potrošnja povećati za više od 12,8 odsto (sa 448,3 na 505,8 milijardi
dinara). Drugim rečima, očekivani prihodi porašće za 33,4 milijarde, a
rashodi za 57,5 milijardi dinara i to, po uverenju ekonomista, sigurno
neće doprineti makroekonomskoj stabilnosti. Tim pre što su i prihodi
originalnog budžeta bili nominalno za 15 odsto veći nego 2005.
NBS
je upozorila da će rebalans imati negativne posledice na inflaciju i
monetarnu politiku. Naglašavajući da ostvarivanje restriktivne
monetarne politike, sa ciljem da se inflacija obori na 7 do 9
odsto, zavisi od načina sprovođenja fiskalne politike, u NBS ukazuju da
budžetski rashodi rastu brže od prihoda i da njihovo pokrivanje na
teret privatizacionih prihoda odudara od plana i dogovora sa MMF-om.
Pri tome su u NBS imali u vidu uticaj koji Nacionalni investicioni
plan (NIP) može imati na inflaciju, ali nisu bili pripremljeni na
ostale izdatke, pre svega rast zarada zaposlenima čije se plate
finansiraju iz budžeta. Masa tih plata porašće za 15,9 a ne za 9 odsto,
kako je prvobitno bilo planirano.
|
Vlada i NBS
Uz to, porašće izdaci republičkog PIO fonda, subvencije, prava iz
socijalnog osiguranja i još neke budžetske stavke, a sve će to znatno
otežati obuzdavanje inflacije i zato će NBS biti prinuđena da pooštri
monetarnu restriktivnost i najverovatnije poveća referentnu kamatnu
stopu na repo operacije, a ukoliko bude potrebno, upotrebiće obaveznu
rezervu ili druge instrumente kojima raspolaže. To će imati za
posledicu i rast opštih nivoa kamata, a krajnji račun platiće pre svega
građani, privreda i sama NBS, ali i država, navodi se u saopštenju NBS
i procenjuje da se bazna inflacije u planiranom okviru može ostvariti i
sa ovim budžetom, ali će to biti teže. Zato se NBS neće ustezati da
poveća monetarnu restriktivnost, jer smatra da je inflacija najveća
opasnost za nacionalnu ekonomiju i građane, poručuje NBS, uz zaključak
da negativni uticaj povećanja tražnje na rast cena neće izostati, samo
je pitanje rasporeda novih inflatornih pritisaka, tako da će se
negativni efekti rasta budžetskih rashoda preneti i u 2007.
Mlađan
Dinkić: Vladi nije cilj da se višak iz budžeta usmeri u ličnu
potrošnju. To se može uraditi za dva minuta, ali bi to bilo pogubno |
Uz
opasku da je osnovna uloga NBS da vodi računa o stabilnosti cena i da u
tom smislu gleda na njeno upozorenje, ministar finansija Mlađan Dinkić
kaže da je «obaveza guvernera da upozori, a na nama je da to upozorenje
prihvatimo i mi ćemo se i dalje odgovorno ponašati». On tvrdi da je i
guverner Radovan Jelašić na sednici Vlade rekao da je rebalans
isplaniran na «nekoj granici, koja će, ipak, omogućiti obaranje
inflacije». Vodili smo računa da taj višak ne trošimo preterano», kaže
Dinkić i navodi da su ostala ograničenja za rast plata zaposlenima u
lokalnim samoupravama i javnim preduzećima. «Povećanje plata,
predviđeno rebalansom, ugovoreno je sa sindikatima još u prvom kvartalu
ove godine i neće biti novih povišica. Jedini izuzetak je Vojska, u
kojoj će se, posle prelaska na nivo Srbije, plate ovog meseca povećati
za 20 odsto», kaže Dinkić i tvrdi da to «sasvim sigurno neće ugroziti
ukupne bilanse». Prema njegovim rečima, u septembru zaposleni u
zdravstvu i socijalnoj zaštiti mogu da računaju na povećanje plata od
10 (u novembru još 20) odsto, u osnovnom i srednjem obrazovanju za
četiri, a svi ostali za dva odsto.
Dinkić
je uveren da kapitalni izdaci neće uticati na inflaciju. «Sve zemlje u
svetu imaju kapitalne izdatke od najmanje 5 odsto, a u Srbiji će sa
ovim povećanjem biti oko 4 odsto BDP-a, tako da još nismo dostigli nivo
razvijenih zemalja i sledeće godine planiraju se kapitalni izdaci od
6-7 odsto BDP-a, jer tada kreću glavni radovi na auto-putevima i drugim
kapitalnim investicijama», navodi resorni ministar.
|
Mlađan Dinkić: Vodili smo računa da višak ne trošimo preterano |
Ekonomisti
se, međutim, ne slažu sa uverenjem ministra finansija da nema opasnosti
od makroekonomske neravnoteže. Neki od njih ne isključuju mogućnost da
su nesuglasice na relaciji Vlada-NBS, odnosno Dinkić-Jelašić fingirane.
Naglašavajući da ima razumevanja za ministra finansija, koji drži pare,
a oko njega sede potrošači svih vrsta i gledaju kako da mu što više
novca izvuku iz džepa, Jurij Bajec smatra da Dinkić nema razloga da
bude nezadovoljan kritikama NBS na račun Vlade. Ako ministar finansija
i guverner razmišljaju trezveno, ako im je stalo do makroekonomske
stabilnosti i održivog privrednog rasta, nije isključeno da su se njih
dvojica dogovorili, kaže Bajec, navodeći da cela priča ima i
političko-predizbornu dimenziju, jer se 2007. može očekivati veća
potrošnja nego što to zahteva stabilizaciona politika. Slično
razmišlja i Danica Popović. Vladi je osnovni cilj da dobije što više
glasova na sledećim izborima, kaže ona i podseća da je Dinkić najpre
obećavao da neće dozvoliti povećanje plata i da će, iako je to
nemoguće, sav novac uzmeriti u investicije. Posle rebalansa sigurno se
može očekivati da će inflacija skočiti i zbog vremenskog pomaka, samo
je pitanje kada će se to desiti, pre ili posle izbora, naglašava ona.
Pri tome će, kategorična je Danica Popović, opšta šteta biti veća nego
što će biti bilo čija pojedinačna korist.
|
Jurij Bajec: Cela priča ima i političko-predizbornu dimenziju |
Rebalans i MMF
Rebalans nije u skladu ni sa trendom koji je u srpskim javnim
finansijama prisutan nekoliko godina. Umesto 39,6 milijardi,
ovogodišnji budžetski suficit biće manji od lanjskih 27 milijardi
dinara, kada je javna potrošnja smanjena za 2,7 odsto BDP-a. Do toga je
došlo pod pritiskom MMF-a, jer je Vlada i za 2005. planirala deficit od
20,6 milijardi dinara (originalnim budžetom očekivano je 396 milijardi
prihoda i 416,6 milijardi dinara rashoda). Druga bitna razlika je što
su projektovani prihodi za 2005. bili nominalno veći nego 2004. za 20,3
odsto - nepunih 67 milijardi dinara, dok su rashodi rasli umerenije, po
stopi od 15,1 odsto, a nominalno za 44,7 milijardi dinara. Posle
nekoliko godina troškovi opet rastu brže od prihoda.
Ekonomisti smatraju da je utvrđivanjem rebalansa postalo jasno zašto se
Vladi nije žurilo da sklopi novi aranžman sa MMF-om. Da je imala bilo
kakav dogovor sa Fondom, ne bi smela ni da pomisli da naknadno
budžetske stavke na rashodnoj strani poveća po skoro duplo većoj stopi
nego na prihodnoj. Tim pre što je Vlada prethodno, kao uslov za
okončanje aranžmana, obećala MMF-u da višak u budžetu neće
trošiti, već štedeti, čak i ako suficit bude veći od planiranog. Pošto
se oslobodila stega MMF-a, Vlada je očito rešila da se ponaša po onoj
narodnoj: ima se (naročito posle prodaje bivšeg Mobtela), može se (tim
pre što uoči izbora u 2007. valja podmazati zarđalu glasačku mašinu).
Srbija i Rumunija |
Mnogi,
uključujući i MMF, boje se da će rebalans dovesti do povećanja
inflacije, bez obzira na tvrdnje zvaničnika da dodatni novac “neće biti
namenjen povećanju plata” i da zbog toga “nema rizika da će povećanje
budzetskog deficita izazvati inflacione efekte”. Zvaničnici tvrde da je
rebalans neophodan da bi više novca moglo da se uloži u drumsku
infrastrukturu, ali i u obrazovanje, zdravstvo i zaštitu životne
sredine, a sve sa ciljem da se nadoknadi razlika u odnosu na ostale
evropske zemlje. Zvuči poznato, ali ovo nije obrazloženje za rebalans
budžeta Srbije, već Rumunije. Vlada u Bukureštu je rebalansom izdvojila
dodatne dve milijarde evra, od čega je najviše namenjeno ministarstvima
saobraćaja i obrazovanja. To su sličnosti, a osnovna razlika je u tome
što će u Rumuniji posle rebalansa deficit porasti sa 0,9 na 2,5 odsto
BDP-a, dok će u Srbiji očekivani suficit pasti za oko 1,2 odsto, sa
nepunih 2 na 0,8 odsto BDP-a.
Druga sličnost je što ni u Rumuniji ekonomisti ne dele optimizam
državnih funkcionera. Predsednik Grupe za primenjenu ekonomiju, Liviu
Vojnea naglašava da bilo koje povećanje javnih troškova ima inflacioni
karakter. Iako je sav novac namenjen infrastrukturi, čak i ovi troškovi
su inflacioni, jer i projekti za infrastrukturu pretpostavljaju
kupovinu uređaja i isplate plata radnicima, tako da je sav taj novac
dodatna monetarna masa i sigurno će delovati na inflaciju, kategoričan
je Vojnea. |
Iako
iz sedišta Fonda nije bilo nikakvih reakcija na rebalans, u MMF-u
sigurno neće biti srećni zbog dodatnog rasta javne potrošnje, jer je
ona i do sada smatrana jednim od ključnih uzroka makroekonomske
nestabilnosti u Srbiji. Dinkić, pak, tvrdi da Vlada sa MMF-om ima
«usaglašene stavove o budžetu» i da je tokom godišnjeg odmora
«neformalno razgovarao» sa novim šefom Misije za Srbiju i sa njim se
dogovorio da Vlada maksimalno za NIP može da potroši 35 milijardi
dinara.
|
Goran Pitić: Glavna žarišta inflacije u javnim preduzećima |
Samo
po osnovu realizacije projekata u okviru NIP-a ukupni rashodi su
rebalansom povećani za 7,6 odsto, ili dodatnih 33 milijarde dinara (oko
400 miliona evra), što je samo četvrtina novca koji Vlada za te namene
planira do kraja 2007. godine - ukupno 1,675 milijardi evra.
Dinkić precizira da će za redovno finansiranje budžetskih korisnika
biti potrošeno 446,7 milijardi dinara, s tim što su kapitalni rashodi
utrostručeni pa će u te svrhe biti usmeren svaki osmi dinar, ili 12
odsto rashoda budžeta. Uveren da će to podstaći privredni razvoj i
povećati zaposlenost on kaže da su svi dosadašnji budžeti bili
«socijalni». Pojedini ekonomisti, međutim, podsećaju da je ministar u
početku i budžet za 2004. nazivao «razvojnim». Za njih je jedina dobra
stvar u tome što nije izvesno da će sav novac, predviđen za NIP, biti i
potrošen. I Dinkić ističe da sigurno neće biti potrošeno svih 33
milijarde dinara, tako da će stvarni suficit budžeta biti veći od
planiranog.
Istovremeno,
ekonomisti upozoravaju da će i realizacija projekata u okviru NIP-a
delovati inflatorno. Bajec smatra da je u celoj situaciji dobro što će
se deo NIP-a realizovati u 2007. Na taj način će se na duži period
rasporediti pritisak na tražnju, jer će se i ulaganja u razvojne
projekte, bar manjim delom, preliti u tražnju i izazvati pritisak na
cene, objašnjava on. Stojan Stamenković, takođe, smatra da će deo
novca, namenjenog za realizaciju NIP-a, preko zarada i drugih troškova
izvođača radova, na kraju završiti u potrošnji, a i Goran Pitić,
predsednik UO Sosijete ženeral banke, očekuje da će sprovođenje NIP-a
povećati pritisak na cene. Izražavajući strahovanje da bi nova
monetarna politika NBS mogla da dovede po povećanja kamatnih stopa,
Pitić naglašava da su još uvek glavna žarišta inflacije u javnim
preduzećima, kvazi-fiskalnom deficitu i monopolističkim strukturama.
|
Danica Popović: Osnovni cilj su glasovi na sledećim izborima |
Uz
15,5 milijardi dinara planiranog suficita, 130,8 milijardi očekivanih
privatizacionih prihoda i 6,6 milijardi dinara kredita, povučenih od
Svetske banke pre prodaje bivšeg Mobtela, očekuje se višak likvidnosti
budžeta od oko 153 milijarde dinara. Od toga za otplatu glavnice javnog
duga u ovoj godini biće iskorišćeno 34,7 milijardi dinara, a 7,8
milijardi za regresiranje stambenih kredita, finansiranje izvoza,
studentske stipendije i još neke namene. Ako sve bude po planu, na
računu budžeta krajem godine ostaće 110,4 milijarde dinara i taj novac
će biti prenet u fiskalnu 2007. godinu. «Srbija nikada nije bila u
situaciji da ima ovoliki višak sredstava, koji se fizički ne može
potrošiti na racionalan način u kratkom roku», kaže Dinkić. No,
ekonomisti upozoravaju da veoma često vlast i ne vodi računa o tome da
li se novac poreskih obveznika troši racionalno ili ne, a najbolji
primer su pare od prodaje Telekoma Srbije, koje su pred izbore
potrošene za samo par meseci. Ministar finansija kaže da Vladi nije
cilj da se višak iz budžeta usmeri u ličnu potrošnju. «To se može
uraditi za dva minuta, ali bi to bilo pogubno», ističe Dinkić. Sa tim
se slažu svi, uključujući i guvernera Jelašića, koji se proteklih
meseci najviše zalagao za novi aranžman sa MMF-om. Sada je jasno i zbog
čega.
Javni dug |
«Vlada
planira da u narednih nekoliko meseci smanji spoljni dug Srbije za
2,5-3,5 milijardi dolara. Želimo da Srbija postane nisko zadužena
zemlja i NBS će do kraja maja 2007. vratititi MMF-u sav preostali dug
od oko milijardu dolara. Srbija će najverovatnije prevremeno vratiti
dug i Svetskoj banci od 540 miliona dolara i time potpuno očistiti
prostor u budžetu u naredne tri godine za kapitalne investicije za
izgradnju Koridora 10», kaže Dinkić. Uz dug Kosova od preko milijardu
dolara, za koji Vlada insistira da ga servisira onaj ko ostvaruje
prihode na teritoriji pokrajine, Vlada je Pariskom klubu ponudila
zamenu duga od milijardu dolara za investicije, čime bi ukupni javni
dug u relativno kratkom roku mogao da se smanji na 35 odsto BDP-a, kaže
Dinkić. |
Rade Petrović, Suzana Bojadić
|