BEOGRAD - Tek što je izabrana početkom aprila,
Komisija za zaštitu konkurencije - takozvana antimonopolska komisija,
odmah je naišla na brojne probleme. Ministarstvo finansija do
danas tom veoma važnom telu za regulisanje konkurencije na tržištu
Srbije i danas odbija da odobri sredstva i finansijski plan, bez
koga ovo telo gotovo da ne može da funkcioniše. Pored toga, nije
redak slučaj da se Komisija "zameri" moćnim privrednicima.
Kako saznajemo, Komisija, u čijoj nadležnosti je i kontrola takozvane
koncentracije i sprečavanje dominacije na tržištu, nedavno je
donela negativno rešenje, vezano za kompaniju koja kontroliše
najviše trgovinskih lanaca u Srbiji - Delta holding. Zbog toga
će slučaj najverovatnije završiti na sudu.
"Alo" pod kontrolom
Sve ovo jasno ukazuje da posle šest godina od početka tranzicije
tržišta nisu regulisana, a o konkurenciji, koja donosi jeftinije
i kvalitetnije usluge i proizvode, može samo da se sanja. Na tržištima
obiluju uočljivi, ali i skriveni karteli i monopoli. Oni državni
ostali su gotovo netaknuti. U pojedinim sektorima privrede nedavno
su zakonski čak i produženi, a tamo gde uopšte nisu postojali
nikli su privatni, za koje ekonomisti tvrde da su opasniji od
državnih.
Primer nedovoljne ili ikakve konkurencije na tržištu građani
po sopstvenom džepu mogu da osete na svakom koraku. Od telekomunikacionog
sektora, u kome je na predlog Vlade Srbije nedavno, vrlo tiho,
produžen monopol "Telekomu Srbije" na fiksnu telefoniju,
koji je istekao sredinom prošle godine. Takođe, nacionalizacijom
"Mobtela" pod kontrolom iste firme je i cela mobilna
telefonija, a konkurencija u sferi Interneta je ugrožena jer od
monopoliste zavisi širenje i razvoj. Naftni sektor, takođe, je
pod kontrolom državne firme - NIS-a. Ta firma, imala je ekskluzivno
pravo da uvozi sirovu naftu, prerađuje je i prodaje derivate.
Takav položaj NIS-a omekšan je liberalizacijom uvoza sirove nafte,
ali je toj firmi ostalo ekskluzivno pravo ugovaranja prerade,
kao i određivanja randmana.
Ko pokušava da uzme sve
Da monopol dat ovoj firmi nije u interesu nikome, govori i podatak
da rafinerije nisu u stanju da proizvedu kvalitetno gorivo, naročito
sve prisutniji evrodizel, čiji je uvoz tek nedavno slobodan. Ipak,
NIS ponovo zahteva od vlade da zabrani uvoz ovog goriva jer, tobože,
sada rafinerije ispunjavaju određene evropske norme. Međutim,
dosta opasniji je onaj skriveni monopol na snabdevanje naftom
NIS-a, koga "drži" samo nekoliko firmi, a koje, kako
tvrde upućeni, kontrolišu domaći tajkuni. Slična situacija je
i u elektroenergetskom sektoru.
Pored državnih, sve prisutniji su i privatni monopoli, ali i
karteli u bankarskom sektoru. Trgovina je primer oko koje se nedavno
digla velika prašina u vladi i medijima. Iako "Delta",
koja poseduje četiri trgovinska lanca, nema monopol, sve je prisutnija
koncentracija i dominacija na tržištu, iz koje se može izroditi
monopol. A onda je kasno.
Prema stručnjacima Centra za liberalno-demokratske studije, postoje
dve grupe mehanizama antimonopolske politike. Jedna vodi računa
o tržišnim strukturama, odnosno da li je konkurentna ili ne, i
da li neko pokušava da od konkurentne strukture napravi nekonkurentnu.
Najznačajniji mehanizam kojim se od konkurentne pravi nekonkurentna
tržišna struktura su horizontalne integracije. To su integracije
dva preduzeća, koja posluju u istoj grani, koji su konkurenti
jedno drugom. Jedno preduzeće kontroliše sve veći i veći deo tržišta
i tako dolazi do monopola. Zbog toga je kontrola integracija osnovni
mehanizam antimonopolske politike, naglašavaju u CLDS-u.
I. Krasnić