|
Ilustracija: Novica Kocić
|
Što
bi rekli u udžbenicima ekonomije, najbolja centralna banka je ona koja
može političarima da kaže – ne. Recimo, dva guvernera Bundesbanke
uspela su da sruše tri nemačka kancelara (Erharda, Kisindžera i Helmuta
Šmita), dok je i odlazak Vilija Branta značajno ubrzala oštra monetarna
politika Bundesbanke. Šta reći? Prosto da se čovek od srca nasmeje,
gledano ovako iz Srbije. Mi, veterani dve hiperinflacije, preferiramo
tumačenje prema kome centralna banka radi samo kad joj političari to
dozvole, dok u pauzama služi za ukras. „A tako treba i da ostane”,
poručuju nam ponovo ovih dana, a mi slušamo i ćutimo, neprijatno
zaplašeni onim poznatim rastom neizvesnosti na tako vitalnom mestu u
zemlji.
Sumnjam da bi danas iko u sekundi uspeo da se seti zašto ono beše
Dinkić smenjen sa mesta guvernera, a jedva da su prošle tri godine.
Formalno, njemu se radno mesto ugasilo, jer je Narodna banka
Jugoslavije postala Narodna banka Srbije, a u suštini se desilo samo to
da tadašnji premijer Živković uopšte nije umeo da proceni Dinkićevu
političku težinu, te je odigrao jedan krajnje suicidalan politički
potez. Pa smo birali novog guvernera, malo nevešto i malo bez većine u
parlamentu, što je onda iskorišćeno da novi guverner, Kori Udovički,
umesto dobrodošlice dobije poruku da će da „leti kao kufer”, samo kada
G17 plus uspe da se vrati na vlast, što se sve ubrzo i desilo. Za šest
godina, Jelašić je već treći guverner koji može da odleti, a za to
vreme u većini ozbiljnijih zemalja guverner ne završi niti jedan jedini
mandat. Doduše, mora se reći da Jelašića još uvek niko nije oterao, ali
nam je predočeno da će novi parlament, nakon januarskih izbora, već
koliko odmah imenovati novog guvernera, što ne znači da to neće ponovo
biti baš on! Ali me baš interesuje koliko sadašnji guverner više sme da
bude politički nepodoban, a pri tom da računa da će ostati na mestu
guvernera barem do prirodnog kraja svog mandata.
Da ironija bude veća, nijednom od ovih guvernera prilikom
„kuferovanja” nije osporavana stručnost, niti je bilo ko dovodio u
pitanje njihovu monetarnu politiku. Kao da su oni tu stažirali, sunčali
se, bili u prolazu, šta li. Krajnje neshvatljivo, ali razmislimo o
posledicama. Ako sada oteraju i Jelašića, kolika je verovatnoća da će
sledeći guverner biti nezavisan, stručan, renomiran i uspešan, a da
nije lud?
Sve zemlje koje su iskreno gradile instituciju nezavisne centralne
banke radile su potpuno suprotno. Evo nekih zanatskih trikova. Najpre,
skoro da je isključena mogućnost da guverner svakog trenutka može biti
razrešen, čime se prilično dobro štiti njegova autonomija. Užasno
surovo deluje, recimo, mađarski zakon, gde lepo piše: mandat guvernera
može biti skraćen samo u tri slučaja – ostavka, opoziv i smrt! A sam
opoziv strogo se ograničava na slučajeve kršenja zakona, odluku o
opozivu donosi predsednik republike, na predlog premijera, i sve tako.
Ništa – zemlja promenila ime pa da menjamo i guvernera, ništa – mi
doneli novi ustav, pa kad već krečimo… Neke zemlje se brane i od druge
krajnosti, a to je da guverner dobrovoljno bude previše servilan prema
političarima. Tamo gde je to bio problem, propisana je neobnovljivost
mandata, pa se ni servilnost više ne isplati.
Najzad, važno je i to da centralna banka dobije lako proverljiv
zadatak: njen je mandat da postigne i održava cenovnu stabilnost. Loš
guverner biće onaj koji ne bude postigao cenovnu stabilnost, a dobar
onaj koji to bude uspeo da uradi. Koji je naš guverner prema ovom
kriterijumu bio loš? I šta nam to bolje, starije i lepše ponovo nudite?
Profesor Ekonomskog fakulteta u Beogradu i član Centra za liberalno-demokratske studije
Danica Popović
[objavljeno: 22.11.2006.]
|