Ispade
da je Vlada Vojislava Koštunice trajala još kraće od
Đinđić-Živkovićeve. Ona, prva demokratska vlada Srbije u 21. veku
(uprkos mučkom ubistvu prvog premijera na polovini mandata) trajala je
34 meseca (od januara 2001. do novembra 2003), a ova druga dva meseca
manje (od marta 2004. do oktobra 2006). Pri čemu ova druga, gotovo da
nije imala neprijatelja koji bi je oborio, a moglo bi se reći, ni
obarao, dok su onoj prvoj najveći neprijatelji bili dojučerašnji
prijatelji ili bar saveznici, tj. oni sa kojima je krenula u rušenje
Miloševića: najpre DSS, a onda, kad je partijski stasao, i G17 plus.
Što je najzanimljivije, do juče je još izgledalo da Koštuničina vlada
može da traje večno, njen nagodbenjačko-kompromiserski kapacitet činio
se beskonačnim i prosto se nije videla snaga koja bi je izbacila iz
sedla. Ipak, “krčag ide na vodu dok se ne razbije” pa tako i politika
izbegavanja, prenemaganja i zaobilaženja. Hag, Ustav, Kosovo... sve se
to po malo skupilo i doteralo “cara do duvara”.
Legalizam
Način na koji odlazi Koštuničina vlada potpuno je u skladu sa onim kako
je radila; a radila je po principu i jeste i nije, ni tamo ni ovamo,
hoću - neću... Od Koštuničinog mnogo hvaljenog legalizma nije ostalo
gotovo ništa. Oni koji su, »onomad«, uzdizali taj legalizam, a
prezirali Đinđićev “pragmatizam” sada su odjednom počeli da se dive
Koštuničinoj praktičnosti, a «makijevalizam» (zbog kojeg je Đinđić
teško optuživan) da opisuju kao (vrhunsku) političku “veštinu”.
Prva
žrtva takve politike bile su naravno - ono u šta se Koštunica najviše
kleo - institucije. Najpre - Narodna skupština u kojoj se poslanički
mandati kupuju i prodaju, ali i otimaju, i čija govornica postaje mesto
za širenje šovinizma i primitivizma. Odluku Ustavnog suda da mandati
pripadaju poslanicima, koju je Đinđić poštovao, Koštunica je
jednostavno ignorisao. Ili je, gle čuda, u tim krađama i prekrađama
poslaničkih mandata za glavnog krivca proglašena šefica skupštinske
pisarnice!? O tome smo, priznajemo, pisali i u prošlom broju i baš na
ovom mestu, ali je, što bi se reklo, slučaj prosto “paradigmatičan”
posebno što je reč o stožeru “narodnjačke koalicije”.
Nešto
slično ponavlja se i na “opštem” planu. Pa se tako javna rasprava o
Ustavu tretira kao “nasleđe titoizma”. Čovek u prvi mah pomisli: pa
eto, nije sve u vreme Tita bilo loše, imalo je šta da se nasledi,
između ostalog i pravo građana da kažu šta misle o najvažnijim
društvenim i državnim pitanjima. Kad ono - jok, nije ta javna rasprava
nešto dobro i poželjno, naprotiv, to je negativno nasleđe, neka vrsta
“atavizma” i tereta kojeg će nas “mudro (više)partijsko rukovodstvo”,
za naše dobro razume se, osloboditi. Referendum? Pa, to je bar jasno,
ne glasa se na referendumu o Ustavu, nego o Kosovu.
Do
juče je još izgledalo da Koštunicina vlada može da traje večno, njen
nagodbenjačko-kompromiserski kapacitet činio se beskonačnim i prosto se
nije videla snaga koja bi je izbacila iz sedla. Ipak, “krčag ide na
vodu dok se ne razbije” pa tako i politika izbegavanja, prenemaganja i
zaobilaženja. Hag, Ustav, Kosovo... sve se to po malo skupilo i
doteralo “cara do duvara”. |
Ali,
ne treba misliti da je svako nasleđe titoizma loše. Recimo, Zoran
Stojković je dobro nasleđe. Jeste da je svojevremeno služio kao
poslednji “sudija za vešanje” knjiga, ali bože moj, to mu spada u
mladalačke grehe, a kad su mladalački gresi oprošteni ministru
policije, pravedno je da budu oprošteni i ministru pravde. Inače,
šta bi bilo sa zakonom, zar ne? Otud nije čudo što je, nošen starim
mentalitetom i poveden za karakterom, ciljevima i porukama DSS-ove
predizborne kampanje (fokusiranoj na “diskontinuitet” sa prethodnom
vladom i Zoranom Đinđićem kao njenim prvim premijerom lično), novi
ministar odmah na početku svog mandata najavio ukidanje Specijalnog
suda. Posle protesta javnosti, “hoću” je pretvoreno u “neću” ali, evo,
svedoci smo da se suđenje za ubistvo premijera Đinđića odvija na
nedopustiv način, ne samo u pogledu njegove brzine, nego, još više, u
pogledu njegovog toka i sadržaja.
Deindustrijalizacija
Paradoksalno, ali se možda nigde ta “hoću - neću” “kreni - stani”
itomeslično politika nije tako dobro očitovala kao u ekonomskoj sferi.
Paradoksalno, jer su ekonomske performanse zemlje najbrže popravljane i
jer su, generalno gledano, u ekonomiji postizani najbolji rezultati.
Bruto domaći proizvod je, recimo, u poslednje dve godine rastao po
stopi od gotovo osam odsto, a očekuje se da i ove godine bude blizu te
cifre. Rastao je i izvoz (i lane i ove godine za više od 20 odsto),
rastu strane investicije (ove godine se očekuje tri i po
milijarde dolara); javni spoljni dug znatno je smanjen, 2005. je, po
prvi put u svojoj modernoj istoriji, kako to voli da kaže ministar
finansija, Srbija ostvarila budžetski suficit, devizne rezerve su
premašile 10,5 milijardi dolara, a devizna štednja građana tri
milijarde USD...
Ali,
ne treba zaboraviti, na početku mandata Vlada Vojislava Koštunice je
inaugurisala ekonomski patriotizam kao srž svoje politike, a “razvojni
budžet” je trebalo da bude njena glavna poluga. Od toga se, pre svega
pod pritiskom MMF-a (koji tako postaje štit, ili paravan, za sve
nepopularne poteze koje vlada treba da preuzme) posle šest meseci
odustalo. Izgleda više formalno nego stvarno, jer javna potrošnja
(p)ostaje glavni generator inflacije koja u prvoj godini nove vlade
dostiže 13,7 (prethodne je bila osam odsto) a naredne godine čak 17,8
odsto. Od tada otprilike počinju i sukobi između centralne banke i
ministarstva finansija, tj. između monetarne i fiskalne politike, što
sigurno nije delovalo stabilizujuće i blagotvorno na celokupan
makroekonomski ambijent.
Sa usvajanjem Nacionalnog
investicionog plana Koštuničin kabinet se opet vratio svojoj osnovnoj
ideji - državnom preduzetništvu. Sad kad je vlada praktično
demisionirala, jasno je da od tog plana neće biti ništa, ali će on
nesumnjivo dobro poslužiti partijama na vlasti da državnim sredstvima
finansiraju svoju predizbornu kampanju. Revizija privatizacije
takođe je bila jedna od glavnih ideja Koštuničinog kabineta. Od toga
se, međutim, odustalo još brže nego od razvojnog budžeta, verovatno se
uvidelo koliko je to i besmisleno i nemoguće i štetno.
Ma
koliko rast bruto domaćeg proizvoda bio značajan, on nije tako
neprikosnoven i »neupitan«. Bez namere da se omalovaži bilo čiji rad,
legitimno je pitanje: a šta se, osim rasta, moglo očekivati od privrede
koja je izašla iz desetogodišnjeg rata i sankcija i za koje vreme je
bila svedena na 40-50 odsto svog obima s početka devedesetih godina 20.
veka. Republički zavod za statistiku je krajem septembra objavio
podatke o kretanju BDP od 2000. do 2005. godine (u stalnim cenama iz
2002). Ti podaci pokazuju da se rast BDP-a (sa 836 na 1.100 milijardi
dinara) duguje, gotovo isključivo, neproizvodnim sektorima. Najviše je
u ovom razdoblju porasla trgovina (više nego duplo: sa 56 na 113
milijardi), isto važi i za doprinos poreza BDP-u (sa 95 na 195
milijardi), dok je saobraćaj porastao sa 60 na 110 milijardi.
U
Srednjoj Evropi je došlo do obnove industrije, za razliku od Srbije.
Još važnije, u tim zemljama počinje da se proizvodi roba koja ranije
nije pravljena, recimo automobili. Sve te zemlje, navedimo još jedan
primer, proizvode televizore, Srbija ih više ne proizvodi |
Kad
se pogledaju, pak, proizvodne delatnosti do rasta je (mada uz velike
oscilacije) došlo samo u poljoprivredi: sa 115 na 138 milijardi dinara.
Građevinarstvo je opalo sa blizu 38 na 35 milijardi, a opao je - i to
je najznačajnije - BDP industrije sa 225 milijardi 2000. na 220
milijardi dinara 2005. godine. Tačno je da u novoj ekonomiji
(relativno) opada značaj (klasične) proizvodnje, a raste uloga tzv,
tercijalnog sektora, usluga i trgovine, ali to ne znači da industrija
opada i apsolutno, kao u Srbiji. Na kraju krajeva, u uspešnim zemljama
u tranziciji, naročito u Srednjoj Evropi, došlo je do obnove
industrije, za razliku od Srbije. Još važnije, u tim zemljama počinje
da se proizvodi roba koja ranije nije pravljena, recimo automobili. Sve
te zemlje, navedimo još jedan primer, proizvode televizore, Srbija ih
više ne proizvodi. Koštuničina vlada je pred sebe stavila jedan
neposredan zadatak i tri velika nacionalna cilja. Zadatak je bio da
(se) donese Ustav i, mada sa 30 meseci zakašnjenja, to je učinjeno. Tri
velika problema koja je trebalo rešiti bili su: očuvanje državne
zajednice sa Crnom Gorom, Hag i Kosovo. Prvi je rešen, doduše suprotno
volji Srbije, i tako skinut sa dnevnog reda. Ostali su Hag i Kosovo. Za
novu vladu. I, naravno, reindustrijalizacija.
|