BEOGRAD
- "Zastava" će početi da proizvodi jedan "Opelov" model
u junu sledeće godine, a drugi 2009, ako realizacija tog projekta bude tekla po
planu - rekao je juče Zoran Radojević, direktor kragujevačke fabrike automobila.
Ne želeći da komentariše tekuće pregovore sa "Dženeral motorsom", kompanijom
u čijem je vlasništvu nemački proizvođač, pa samim tim ni detalje aranžmana, Radojević
je objasnio da će ugovor biti sličan onom koji "Zastava" već ima sa
italijanskim "Fijatom", s tim što će "Opelovi" modeli iz Kragujevca
izlaziti pod originalnim nemačkim brendom, a ne u lokalizovanoj verziji kakva
je "zastava 10", koja predstavlja domaći "fijat punto".
-
Strateško partnerstvo nije kada investitor dođe i da nam novac za kupovinu proizvodne
linije. Pravo partnerstvo se ostvaruje kada dobijemo pravo da montiramo modele,
koji su aktuelni u tom trenutku, odnosno, koji se tada kada ih i mi proizvodimo
nalaze u prodaji u svetu. Saradnja sa "Dženeral motorsom" podrazumeva
upravo to, da će "Zastava" moći da sklapa aktuelne modele "Opela"
- precizirao je Radojević i dodao da će prvi model u početku biti namenjen tržištu
Srbije, ali da "kada se 'Zastava' dokaže" može da počne i izvoz, isto
kao što se "zastava 10" sada plasira na teritoriji pet država u regionu.
Prema Radojevićevim rečima, jedan od razloga za ulazak u saradnju sa
italijanskim i nemačkim proizvođačem je i smanjenje subvencija koje država izdvaja
za "Zastavu", pošto je "proizvodnja ovih automobila profitabilna,
tako da svaki novi model znači manje potrebe za državnom potporom".
-
Za nove modele nikakve subvencije nisu potrebne, ali za naš sopstveni program
jesu. Zbog toga imamo nameru da razvojem ovakvih aranžmana postepeno gasimo sopstveni
program jer da bismo opstali moramo da proizvodimo konkurentne automobile. Ideja
da će se pojaviti neko ko će razviti potpuno novi model "Zastave" predstavlja
utopiju - jasan je Radojević, prema kojem bi kragujevačka fabrika mogla da zadrži
sopstvene modele samo "kada bi neko hteo da kupi 'jugo' za šest, sedam hiljada
evra".
Budući modeli "opela" će, kao i "zastava 10",
na domaćem tržištu biti dvadesetak procenata jeftiniji nego kada se uvoze, pošto
je jedini srpski proizvođač automobila oslobođen plaćanja carine prilikom uvoza
modela strateških partnera, a kada počne da ih sam sklapa u svojim pogonima plaćaće
carinu od samo jedan odsto na uvoz delova za proizvodnju. Ako se zna da je redovna
carina na uvoz vozila 20 odsto, da postoje i dodatni troškovi i da je domaća radna
snaga jeftinija od zapadnoevropske, jasno je da će "kragujevački "opeli"
po ceni biti znatno povoljniji od konkurencije.
Prema Radojevićevim rečima,
do sada je iz Italije uvezeno i prodato oko 4.550 "zastava 10", što
po gruboj računici znači da su kupci ovog modela do sada zajedno uštedeli preko
šest miliona evra na carini koju nisu platili, ako se uzme da osnovni model ovog
automobila košta 6.949 evra, bez PDV-a.
A. D. Milošević